Bush Life! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Melissa Breedijk - WaarBenJij.nu Bush Life! - Reisverslag uit Vaalwater, Zuid-Afrika van Melissa Breedijk - WaarBenJij.nu

Bush Life!

Blijf op de hoogte en volg Melissa

26 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Vaalwater

6 maanden ben ik al weer hier in Afrika,
Natuurlijk had ik al veel eerder moeten beginnen met schrijven want ik maak veel te veel mee om dat in 1 verhaal te vertellen,
Maar toch ga ik met jullie een beetje delen van hoe het leven hier is!

De eerste 2 weken heb ik samen met Elbie rond gereisd door de Oost-Kaap wat echt heerlijk was, vooral Meiringspoort met zijn verborgen waterval was ongelovelijk mooi,
Toen Elbie, die Zuid-Afrikaans is en al eerder daar geweest was, hoogst opgewonden was toen ze op een verlaten parkeerplaatsje de auto parkeerde en zei dat dit de mooiste plek in Afrika was voor haar had ik eerst echt geen idee had waar ze op doelde, tuurlijk zag ook ik dat de omgeving mooi was maar om zo lyrisch te zijn!? Maar na zo een kilometer lopen begreep ik haar helemaal, tussen 2 bergen in bleken prachtige rotsen en een kraakheldere waterval te zijn wat vanaf de weg onmogelijk was om te zien,
Gelukkig hadden we een rugtas ingepakt met allerlei lekkere dingen om daar een paar uur door te brengen!
Daarna zijn we naar Mosselbay gereden en hebben daar heerlijk bij een restaurant aan de zee gelunched en als klap op de vuurpijl zagen we valk voor ons walvissen voorbij zwemmen! Ongelovelijk indrukwekkend om met een Dom Pedro (milkshake met chocola en Amarula) naar die dieren te kijken.
Onze laatste dagen hebben we doorgebracht bij vrienden van Elbie die aan de zee wonen.

Toen we eind juli terug kwamen in Vaalwater waren we tot 1 oktober vooral bezig met alle voorbereidingen om te gaan verhuizen!
Ja, toen ging het echte avontuur pas beginnen, ongelovelijk spannend!
36 kilometer uit Vaalwater huren we nu een stuk grond van 951 hectare waar we een exclusive lodge proberen op te zetten.
Al het heen en weer rijden met al onze spullen was een heel gedoe maar alle keren dat ik giraffen midden op ons pad heb zien staan maakte al die tripjes meer dan goed.
En nu wonen we zo maar op een waanzinnig mooie plek,
De Big 5 loopt hier niet rond maar het is onbeschrijvelijk hoe het is om wakker te worden met het geluid van vogels, wilde zwijnen die voor het raam langs lopen en Reedbokken en Kudu’s die in de dam voor ons huis water komen drinken.
Aan het eind van de dag nog een kopje koffie drinken onder de sterrenhemel is echt de beste afsluiting van de dag die je je kan voorstellen, nooit zal je nacht zoals hier zien in Nederland!

Elbie weet heel veel van wildlife, dat is haar passie en dat kan je in alles zien, ik heb zoveel geleerd, nooit in mijn leven had ik kunnen denken dat ik nog is absoluut gefacineerd zou zijn door Tracks&Signs...
Toen ik hier net was waren het gewoon sporen, maar nu weet ik waar ik naar kijk en kan ik zien of ik naar Brown Hyena sporen kijk of Luipaard sporen, ik kan zien wanneer een gat gemaakt is door een Aardvark of door een Porcupine,
Om nog maar over vogels te zwijgen, ik begin al aardig de namen te leren van de vogels hier en sommige zelfs te herkennen op geluid!
Ja ik ben behoorlijk trots op mezelf.

1 dag werden we gebelt want er was een baby Golden Wildebeest waarvan de moeder niet genoeg melk gaf en of wij konden proberen om hem groot te brengen,
Dat was een heel mooie ervaring om een Wildebeest de fles te geven, jammer genoeg was het kleine kereltje al te verzwakt en na een paar dagen hebben we het helaas op moeten geven.

Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met vertellen...
Teveel verhalen springen nu in mijn gedachtes rond,
Zoals toen we 2 Spotted Eagle Owls een paringsdans zagen doen, of een 4 meter lange Python die een baby Warthog opeet, de baby Impala’s die we bij onze buren steeds zien lopen, of alle Weavers die hun nestjes in de boom voor ons hui bouwen, er is gewoon teveel om op te noemen.
Nooit is 1 dag saai!
Tijdens wandelingen zie je altijd wel iets moois, vooral nu in de zomer, (terwijl Nederland rilt van de kou hebben wij het hier heerlijk warm en word er geregeld geBBQ’t)
Laatst tijdens een avond wandeling zagen we een Aardvark over het pad lopen!

Natuurlijk is er 1 verhaal wat vertelt moet worden ookal heeft het niets met wildlife te maken maar wat voor mij persoonlijk 1 van de beste dingen ooit was....
Op een middag in November rijden Elbie en ik richting huis en tussen Modimolle en Vaalwater in de middle of nowhere zien we een klein wit hondje langs de kant van de weg staan... Zwaait zijn staartje voor elke auto maar niemand stopt, natuurlijk konden wij niet doorrijden, dat kleine ding hoorde duidelijk nergens en wie weet hoe lang hij daar al zat, ow had ik al vermeld dat het stroomde van de regen, echt pijpenstelen!
Dus wij stoppen en ik klim de auto uit om te zien wat die hond zou doen, heel voorzichtig kwam hij aangeslopen alsof hij niet zeker wist of hij straf zou krijgen of dat dit zijn geluksdag was,
We konden zien dat het een mooi hondje was maar hij was door en door nat, vol met teken en zijn ribbetjes kon je tellen.... In een warme handoek gewikkeld heb ik hem op schoot genomen en sinds dat moment is hij nooit ver bij ons vandaan, uren gaat hij mee op wandelingen waarbij hij soms opeens verdwijnt omdat hij per ongeluk in een Aardvark gat springt of drentelt rond ons als we werken, de enige uitzondering die ik maak dat ik hem niet mee neem is wanneer we naar dingen kijken zoals Pythons, onze Japie is namelijk niet veel groter dan een baby Warthog....
En om armpje te drukken met zo een spiermassa als van die slang wil ik best proberen maar of ik daar Japie mee ga redden!?

Vergeet ik toch bijna te vertellen dat Savannah Horse Trails op dezelfde plaats is waar wij wonen en ik ben zo blij dat ik van Carla soms mee mag rijden!
Laats mocht ik mee op mijn grote vriend Morocco en hebben we een sprongetje gewaagd!
En heel vaak komen de paarden een beetje in de dam voor de Lodge zwemmen en een middag dutje doen

Nog een paar weken en dan eindelijk komt mijn familie deze kant op om te gaan zien wat ik allemaal zie,
Ben benieuwd hoe ze reageren als de groep Bavianen die in de bergen hier vlakbij leeft begint te schreeuwen,
Maar zelfs al zie je geen wildlife, de vogels en de omgeving maken alles goed, nu we een hoop regen hebben gehad is alles zo mooi groen, riviertjes stromen en op sommige plekken zie je het water gewoon rechtstreeks uit de bergen.komen.
En omdat we de Big 5 niet hebben kan je overal veilig rondlopen!
Elbie, ik & Japie gaan vaak op zondag de bergen op om te zoeken naar grotten,
Want soms liggen rotsen zo dat de Luipaard die hier ergens woont de inham ervan gebruikt om te dineren, we hebben al de kaak van een Baviaan en een Dassie gevonden, de schedels van een Wildebeest en Warthog en de horens van een Rode Hartebeest en van een Reedbuck.
Na een paar dagen hier op deze plaats kan je alle drukte van Nederland weer met gemak aan!
er is ook een website:
www.sepepelodge.wix.com/lodge

Love,
Melissa

  • 26 Januari 2015 - 13:14

    Tineke :

    Wat een prachtig verhaal!!!! Wat heerlijk om allemaal te lezen. Maar vooral, wat zijn we ontzettend trots op je met wat je allemaal doet!!!!!

  • 02 Februari 2015 - 14:42

    Lisa:

    wauw! Ik mis het echt! De ruimte ,rust, geluiden! Leuke dingen die je meemaakt! Gemiet maar lekker!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Actief sinds 22 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1109
Totaal aantal bezoekers 8994

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 30 Maart 2015

African Bush Life

08 Oktober 2012 - 06 Mei 2013

Australië

Landen bezocht: